zen meditatie cursus centrum mediteren met effect meditatiebel

 

Leren mediteren met positief effect

Mediteren is eenvoudig en heeft een positief effect op lichaam een geest. Je wordt er rustiger van, je gaat beter slapen, je concentratie neemt toe en je leert meer te vertrouwen op je intuïtie. Veel van deze effecten zijn wetenschappelijk onderzocht en komen ook naar voren uit de evaluaties van onze cursussen. Meer rust wordt het vaakst genoemd, gevolgd door: nieuwe inzichten, beter kunnen omgaan met emoties, beter kunnen concentreren, meer energie en beter slapen.

Hoe mediteer je?

Om de voordelen van meditatie optimaal te benutten is het goed om tijdens het mediteren op de grond te gaan zitten en je rug te strekken. Hierdoor is meditatie meteen een goede training voor je rugspieren en als je rechtop zit kun je ook dieper en meer ontspannen ademen. Het is goed om een meditatiekussen of bankje te gebruiken. Daarmee kun je nog rechterop zitten. In deze video zie je de volledige instructie van hoe je het beste kunt zitten tijdens het mediteren. Natuurlijk kun je ook mediteren op een stoel, maar ook dan is het advies goed rechtop te gaan zitten.

Waar denk je aan tijdens het mediteren?

Er zijn twee methoden die we aanbevelen. Bij de eerste tel je je uitademingen van 1 tot 10 en dan begin je opnieuw. Door te tellen voorkom je dat je teveel gaat piekeren of fantaseren. Het zal niet meevallen om alleen maar op je ademhaling te letten en je raakt de tel vast heel vaak kwijt, maar dat is allemaal niet erg, want je begint steeds opnieuw te tellen en merkt dat andere gedachten gewoon komen en gaan en dat is precies de bedoeling. Nergens in het bijzonder aan denken en gedachten laten komen en gaan is de tweede methode. Beide methoden geven al snel hetzelfde ontspannen gevoel. In onze cursussen bevelen we het tellen aan, dit geeft meer houvast bij het mediteren, waardoor de meeste mensen heel snel rust en ontspanning ervaren.

Ogen sluiten of open houden tijdens het mediteren

Bijzonder aan zenmeditatie is dat we met de ogen geloken open mediteren. In het begin heb je het gevoel de ogen liever te willen sluiten, maar na enige oefening merk je nauwelijks meer een verschil. Door je ogen open te houden voorkom je dat je tijdens het mediteren in slaap valt en met open ogen doe je bewust meer inzicht op.

Wanneer merk je effect

In de vele proeflessen zenmeditatie die wij overal in het land geven zien we dat bijna iedereen die daar dan voor het eerst mediteert, meteen een diepe ontspanning weet te bereiken. Thuis lukt het niet altijd meteen ook om diezelfde rust en diepgang in de meditatie te vinden, maar lukt het je om gedurende enkele weken dagelijks te mediteren dat krijg je de techniek onder de knie en zal bijna elke keer dat je mediteert je rust en energie geven. Door langer te mediteren kun je diezelfde rust en aandacht steeds meer integreren in je leven en werk. Tijdens les vijf of zes in de cursus merkt 80% van de deelnemers al significante effecten van het mediteren.

De effecten van meditatie

De effecten die mensen merken zijn vele, dit zijn de meest genoemde:
Meer rust, minder stress, beter kunnen ontspannen, minder bang, beter om kunnen gaan met emoties, beter slapen, maak minder fouten, meer inzicht, meer energie, meer vertrouwen op mijn intuïtie, meer aandacht voor mijn gezinsleden, minder hoge bloeddruk, minder last van lichamelijke klachten, betere stoelgang, minder kort lontje, meer voelen, me beter af kunnen sluiten voor ongewenste invloeden, minder last van fobieën en allergieën, ben assertiever, meer empathisch geworden, etc.

De gevaren van meditatie

Mediteren is heel natuurlijk en niet gevaarlijk, maar wanneer je heel veel wilt mediteren of midden in een crisis zit en er juist dan mee wilt beginnen, dan is het goed een deskundige leraar te raadplegen. Mediteren is te vergelijken met wandelen, het is gezond voor bijna alle mensen, maar als je niet goed in conditie bent, dan moet je bij echt langere afstanden toch eerste even de dokter raadplegen.

Meld je aan voor een introductiecursus
of
doe eerst een gratis proefles.