Zen.nl logo Zen.nl Nederland
Mediteren met effect
024-6636420

zen in de zomer

zen in de zomer

Zie ook het archief.

 
 

Nieuw: Power zen



Vanaf deze week worden er power zen-lessen aangeboden bij Zen.nl Nijmegen, Zen.nl Den Bosch, Zen.nl Amersfoort en Zen.nl Amsterdam. Later in het jaar zullen veel andere vestigingen ook power zen in hun aanbod opnemen.
 
 

Volg ons op Twitter


Zen.nl op facebook
Like ons op facebook


Volg ons op YouTube
 
 

Feestelijke opening
Zen.nl Oegstgeest

 
 



Het thema voor de komende herfstsesshin is 'Zen als levenskunst' en het gelijknamige boek van de Duitse schrijfster Margrit Irgang zal centraal staan in de inleidingen van Rients. Ruim vijftig mensen hebben zich reeds aangemeld voor de sesshin van 25 t/m 31 oktober, er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar. Klik hier voor meer informatie en aanmelden.
Het boek is in principe uitverkocht, maar speciaal op bestelling van Zen.nl is het nu weer opnieuw verkrijgbaar bij de Zen.nl Winkel.

 
 

Tentoonstelling: De reis naar het innerlijke

Van 3 oktober 2015 tot en met 3 januari 2016 organiseert het Museum voor Religieuze Kunst in Uden een expositie rond het thema 'meditatie'. Bij de opening op 3 oktober zal Rients spreken over het thema en in en rond het museum worden gedurende de expositie theeceremonies, verschillende meditatiecursussen en lezingen verzorgd.
De expositie zal worden afgesloten met de uit 108 beelden opgebouwde video-installatie 'At The Waterfall' van de bekende kunstenaar Marina Abramovic.

 
 
 
 

Zes weken boeddhist: de tussenstand

Moritz Boegel, Zen.nl Malden. In de ZenActueel van 26 juni kondigde ik aan deze zomer boeddhist te zullen worden. Mijn voornemen om boeddhist te worden ging vooral samen met de intentie om me meer te verbinden, met het boeddhisme, met Zen.nl en de collega’s en cursisten daar, en vooral met jou als ZenActueel-lezer, zo schreef ik.

Jukai doen: de intentie
Aan het einde van de afgelopen zomersesshin was het zover, sinds zaterdag 1 augustus ben ik boeddhist en mag ik de naam Anzan (‘Peaceful Mountain’) voeren. Verbinden is nog steeds een belangrijk thema, maar tijdens de sesshin is het accent wat verschoven. In het eerdere artikel noemde ik vertrouwen, en vooral het ontbreken daarvan, als belemmering om me te verbinden. Dat vertrouwen is uiteindelijk de kern van de intentie geworden die ik bij de ceremonie, de 'jukai', heb uitgesproken. Hierbij de tekst (vrij vertaald uit het Engels):
Afgelopen woensdag sloot Rients zijn lezing af met enkele opmerkingen over vertrouwen, oxytocine (ook wel het 'knuffelhormoon' genoemd) en geluk. We hebben vertrouwen nodig om ons verbonden te voelen, wat de aanmaak van oxytocine stimuleert zodat we ons gelukkig en ontspannen voelen, zoals velen van ons ervoeren tijdens de streel-oefening die we die ochtend deden. Het verwerven van vertrouwen is zo een belangrijke stap op weg naar meer geluk.
Het verwerven van vertrouwen is, ik vermoed voor de meesten van ons, zelfs één van de grote uitdagingen op weg naar meer geluk, in onze spirituele groei. Voor mij is het verwerven van vertrouwen misschien wel de grootste uitdaging in mijn leven tot dusver.
Een vraag die zo nu en dan opkomt, vooral tijdens crises, zoals sesshin, is “Wie kan ik vertrouwen, als ik niet eens mijn eigen moeder kan vertrouwen?” Mijn moeder overleed toen ik nog een klein kind was, wat het een behoorlijke uitdaging maakte om te vertrouwen, want degene die normaal gesproken een duurzame bron van vertrouwen zou zijn, verdween toen ik twee was. Dus mensen vertrouwen, en dus om me verbonden en gelukkig te voelen, is altijd een grote uitdaging geweest.
Mijn intentie voor de komende jaren als boeddhist is het woord ‘vertrouwen’ te bestuderen, met name op een praktische manier. Ik wil, stap voor stap, leren om mensen meer te vertrouwen, om mijzelf te vertrouwen en om betrouwbaar te zijn. Mijn plan is om, zo goed als ik kan, te delen wat ik op een bepaald moment voel, zodat ik hopelijk zal leren dat ik niet alleen gelaten zal worden als ik mensen bekritiseer, hen een compliment geef of een stomme grap maak. Zo hoop ik ook betrouwbaarder te worden, zonder teveel angst te hebben om verlaten te worden en zo beter in staat te zijn om mijn ‘ware’ gevoelens te laten zien.
Mijn doel is simpelweg om niet uit angst gedachtes en gevoelens voor mezelf te houden, zodat ik anderen kan helpen om zich vertrouwd te voelen en hun groeiende geluk kan faciliteren. Door boeddhist te worden wil ik van vertrouwen het belangrijkste motief in mijn leven maken, en zo min mogelijk uit angst handelen. Zo hoop ik zoveel mogelijk mensen te faciliteren in de groei van hun vertrouwen en geluk.
Het meest inspirerende voorbeeld van iemand met vertrouwen die ik tot nu toe ontmoet heb, is mijn leraar Rients. Met het grote vertrouwen dat hij in mij heeft, geeft hij mijn kleine kiemen van vertrouwen water. Hij vertrouwt me, vaak meer dan ik mezelf durf te vertrouwen. Dat doet me heel goed en ik hoop dat ik ook ooit in staat zal zijn bij anderen hun kiemen van vertrouwen water te geven.
Ook mijn cursisten, collega’s en vrienden bij Zen.nl wil ik graag bedanken. Vooral mijn directe collega’s Misha, Rozanne and Freek zorgen voor een geweldige omgeving waarin we in vertrouwen kunnen oefenen. Ik hoop dat we de komende jaren speels elkaars vertrouwen en dat van anderen zullen blijven faciliteren.
Deze sesshin was zwaar op een manier die ik nog niet eerder ervaren heb. Ik wil jullie allen danken voor jullie speelse discipline en het groeiende onderlinge vertrouwen dat gedurende de week meer en meer voelbaar werd. Zonder jullie had ik het zeker niet gehaald. Dank jullie allen voor jullie aanwezigheid deze week en voor het water geven van elkaars kiemen. Ik vertrouw erop dat we allen nog lang water zullen blijven geven.


En hoe is het nu als boeddhist?
Ik heb beloofd om als boeddhist zoveel mogelijk uit vertrouwen te handelen. Helaas is het niet zo dat ik door het uitspreken van die intentie nu ineens superveel meer vertrouwen heb, in mezelf of in anderen. Het is vooral een kwestie van bewustwording. Ik ben me steeds scherper bewust van de momenten waarop ik niet uit vertrouwen handel maar juist uit angst of andere emoties. Het oefenen ligt er vooral in om die momenten van bewustwording steeds eerder te hebben, zodat je uiteindelijk al bewust bent van je handelen voordat het gebeurd is, en je ervoor kunt kiezen iets anders te doen.
Ondertussen houd ik me graag bezig met het woord vertrouwen. Want zoals Rients vaak zegt is 'een woord bestuderen jezelf bestuderen'. In de gevorderdengroep bij Zen.nl Malden hebben we nu drie lessen over thema gedaan, waarin we ook praktisch geoefend hebben met vertrouwen. Vruchtbare lessen waar wat mij betreft vooral veel aanknopingspunten voor verder onderzoek uit gekomen zijn. De komende tijd zal ik af en toe tussentijds verslag doen van dat onderzoek, bijvoorbeeld over het verband tussen zelfvertrouwen, anderen vertrouwen en betrouwbaar zijn, over oxytocine en vertrouwen en over de samenhang tussen doelen en vertrouwen. In het vertrouwen dat het bestuderen van het woord vertrouwen, verder zal bijdragen aan het groeien ervan.

 
 
 
 

De kracht van verveling

Ton Akveld, Zen.nl Nijmegen. 'Ik ga dood van verveling', klaagt de kersverse echtgenote Yelena in Tsjechovs toneelspel Oom Wanja uit 1897. 'Ik weet niet wat ik moet doen.' Als Yelena vandaag de dag zou leven, zou ze wel weten hoe die verveling tegen te gaan: ze zou haar smartphone pakken en met Facebook, Twitter of een spannend spelletje de verveling verdrijven. Als je een wereld van vermaak in je broekzak hebt zitten, is het makkelijk verveling op een afstand te houden. Wat nu, als verveling een zinvolle ervaring blijkt te zijn, een die ons in een toestand van diepere wijsheid en creativiteit kan brengen? Dat is de uitkomst van twee recent uitgevoerde en fascinerende onderzoeken.
In het eerste vroegen de onderzoekers van de University of Central Lancashire een groep deelnemers een saaie activiteit te doen, zoals het overschrijven van telefoonnummers uit een telefoonboek. Daarna deden ze verschillende testjes in creatief denken, zoals het bedenken van zoveel mogelijk manieren om een stel kommen te gebruiken. Het resultaat? De groep van verveelde deelnemers kwam met meer en creatievere ideeën dan de controlegroep met niet-verveelde deelnemers.

Naar een screensaver kijken
In het tweede onderzoek, van de Texas A&M University, kwamen de deelnemers met meer antwoorden op een 'associatief denken'-woordonderzoek, als ze daarvoor naar een saaie screensaver hadden zitten kijken.
Verveling kan creativiteit opwekken omdat een rusteloze geest naar prikkeling verlangt. 'Verveling wordt een zoekende toestand,' zegt psychologe Heather Lench van de A&M University. 'Wat je tijdens verveling aan het doen bent is niet bevredigend. Je gaat dus op zoek, je gaat jezelf bezighouden.'
Ouders vertellen dat kinderen die 'niets te doen' altijd wel iets weten te verzinnen, ze komen op de proppen met een of ander leuk spelletje, met een schoenendoos, een lichtschakelaar, wat dan ook.

Verveelde filosofen
Filosofen voelen dit al eeuwenlang aan. Kierkegaard beschreef verveling als de voorloper van creativiteit: 'De goden verveelden zich en hebben daarom de mens geschapen.'
Het probleem is dat we tegenwoordig bijna geen 'niets-te-doen'-momenten meer lijken te hebben. We werken ze weg. 'We pogen ieder moment van verveling uit ons leven te bannen met mobiele apparaten,' zegt psychologe Sandi Mann die het experiment met de kommen verrichtte. Dat kan ons tijdelijk opluchten, maar verhindert het diepere denken dat mogelijk wordt door in het niets te staren. Wat ronddolen op een mobiele telefoon is zoiets als junkfood eten, aldus Mann.
Daarom hierbij een andere suggestie: Omarm verveling in plaats ervoor te vluchten! Mann ontdekte dat haar beste ideeën kwamen tijdens het ritje van en naar haar werk. In die situatie kan ze zichzelf niet afleiden met een mobiele telefoon.

Verveling als levenskunst
Schrijvers die het programma Freedom, dat de internetverbinding tijdelijk onderbreekt, gebruiken, vertellen vaak dat dit is om afleiding te vermijden. Het dwingt echter ook tot een bepaald niveau van verveling in hun dagen – bruikbare, productieve monotonie.
Dan is er ook nog 'slechte' verveling. Het goede type verveling zet je ertoe aan vanzelf te gaan zien wat er uit voorkomt, 'vruchtbare verveling,' noemde filosoof Bertrand Russell dat. Het slechte type daarentegen vermoeit je, zorgt ervoor dat je niet meer de moeite wilt nemen om iets te doen - lusteloze verveling wordt dat genoemd.
In het huidige leven moeten we dus leren deze twee smaken van verveling te herkennen en te onderscheiden. En wij? Wij bij Zen.nl verheffen verveling tot levenskunst en noemen het meditatie.
Klik hier voor het onderzoek van de University of Central Lancashire en de Texas A&M University.
 
 
 
 


Waartoe inspireert
ZENMONKEY jou deze week?
Post it on Facebook!

 
 

Tentoonstelling bij
Zen.nl Den Bosch

In de maand oktober exposeren we bij Zen.nl Den Bosch een prachtige collectie kunstwerken van een aantal bekende zenpriesters uit de 20ste eeuw die ook een belangrijke invloed hebben gehad op de zenbeweging in het westen.



Een fraai voorbeeld hiervan is de set met schalen (zie foto) ter herdenking van de stichting van de Kaisei tempel in Nishonomiya. Er hangen ook kalligrafieën met koans, Bodhidarma’s en landschappen. Tevens is er een collectie keramiek voor het gebruik in de theeceremonie.
We zijn erg trots en zeer verheugd dat we deze geweldige collectie aan je mogen presenteren. Je bent van harte welkom!

 
 

Uit de Zen.nl-Facebookgroep

 
 

ZenActueel TV
gemist?