Zie ook het archief.
Like ons op facebook
Uit de Zen.nl-Facebookgroep
De kater na Andrea Bocelli
Rients Ritskes, Zen.nl Nijmegen. Al ruim een half jaar geleden kochten we kaarten voor het concert van Andrea Bocelli in Praag. De eerste pogingen om kaarten te bemachtigen mislukten, maar later slaagde we er toch in en nu was het dan zover. Goedgehumeurd vertrokken we om 9.00 uur per auto en we arriveerden de dag voor het concert geheel volgens planning om 18.00 uur. Alles liep wonderbaarlijk goed. Een enkel kilometertje file zorgde ervoor dat we niet te vroeg aankwamen en in de overvolle straat van ons hotel, in hartje Praag, kwam net op het goede moment een parkeerplek vrij. De avond verliep al even perfect evenals de dag van het concert. We maakten een stevige wandeling door het zonovergoten oude gedeelte de stad, over de beroemde Karelsbrug, langs het Kafka museum. Een sprookje werd werkelijkheid en zo kwamen we ’s avonds aan in de O2-Arena. Voorafgaand aan het concert werden we getrakteerd op een heerlijk glas rode wijn van de wijngaarden van Andrea Bocelli en zijn broer. De wijn van de 150 jaar oude Bocelli Toscaanse wijnstokken smaakte goddelijk. Alles op onze reis verliep tot dan toe zo goed, dat ik haast twijfelde aan het werkelijkheidsgehalte. Het concert Het begin van het concert deed niet onder voor de sprookjesachtige aanloop er naartoe. De tranen van ontroering liepen mij al over de wangen, nog voor de meester opkwam. Voorafgaand aan zijn optreden werd er een promotiefilm over het liefdadigheidsfonds van Andrea Bocelli getoond. Daarin zagen we hoe er met geld uit het fonds onderzoek gedaan wordt dat het blinden als Bocelli zelf met elektronica makkelijker moet gaan maken om zich te oriënteren. En als klap op de vuurpijl in dit voorprogramma hoor je de blinde zanger zingen: ‘Amazing grace, I was blind but now I see.’ Ik was al behoorlijk ontroerd geweest bij het horen van dit nummer op zijn CD in de auto op weg naar Praag, maar nu braken mijn Friese dijken door, dijken die anders het water zo goed weten tegen te houden. Het concert was overdonderend en adembenemend en zo perfect als het maar kon zijn. Het hele Praags Filharmonisch Orkest was samen met een groot koor aanwezig en samen zorgden ze voor een stemming en volheid van klank en kleur die de grootsheid van de alles overheersende tenor nog beter deed uitkomen. Na een hele serie toegiften en twee maal een staande ovatie, braken opnieuw mijn dijken door. Wat een goddelijke perfectie, wat ontroerend. Wat had ik hem gegund om dit enthousiaste publiek met eigen ogen te kunnen zien. Wat moet het leven lijden zijn als je ten gevolge van een voetbalongeluk op je twaalfde eerst kon zien, maar nu blind bent. Maar even zo goed, wat moet het geweldig zijn om week in week uit zoveel tienduizenden luisteraars te kunnen verrukken met je stem. Tegelijk had ik te doen met Andrea Bocelli. Vanwaar de kater? De volgende ochtend. In plaats van geïnspireerd voelde ik me bij het opstaan een beetje twijfelachtig, zoekend met een wat leeg gevoel. Merel deelde deze gevoelens. Ik begreep mezelf niet. De maestro had een perfect optreden neergezet, we zaten mooi vooraan en ook aan ontroering had het niet ontbroken. Wat wil je dan nog meer? De avond was in menig opzicht de beste van mijn leven en gaf toch geen goed gevoel. Hoe kan dit? Het heeft nog tot de dag erna geduurd voor ik in de gaten begon te krijgen dat de avond inderdaad hemels was geweest, maar daar zat hem nu juist ook het probleem. Er ontbrak toch iets aan het hemelse concert. Het was te perfect, maar dat wil dus ook zeggen dat er ‘niks gebeurde’. Er gebeurde precies was er moest gebeuren, zelfs een Fries ontdooide onder het genot van zijn stem. Iedereen happy zou je zeggen en kritiek onmogelijk. Elke toon was goed en elke uithaal adembenemend. Zelfs de, overigens uitstekende, dirigent, die het applaus voor Andrea wat te weinig serieus in ontvangst nam, verhoogde het medelijden met de blinde God die de sterren van de hemel had gezongen. Liet de dirigent daarmee misschien iets wat van zijn jaloezie doorschemeren? Als dat zo was, dan speelde hij daar dus de perfect de rol van Judas en liet zo de Jezus van die avond nog meer stralen. Immers geen Jezus zonder zijn Judas. Maar waardoor heb ik nu het gevoel van een kater?
Weekendsesshin 27-29 november – Zen.nl Amsterdam, Zen.nl Breda, Zen.nl Eindhoven, Zen.nl Enschede, Zen.nl Haarlem, Zen.nl Tilburg en Zen.nl Utrecht.
Wakker worden! Werk aan de winkel! 37 deelnemers van zeven Zen.nl-vestigingen namen in de weekendsesshin van 27-29 november jl. deze uitdaging aan. Geïnspireerd door teisho’s van Peter van Beukelen en Pia Velema oefenden ze met Boeddha’s Vier Edele Waarheden en Stephen Batchelor’s interpretatie daarvan. Met je rechtervoet over de drempel, onkruid wieden in het donker, een strak aangehouden sesshin-structuur, overheerlijk eten: er was voldoende werk aan de winkel, en er viel veel te genieten. Zo’n twintig ‘eerste-keer-deelnemers’ konden ervaren hoe diep de stilte wordt met zo’n grote groep, en hoe warm het applaus in de ‘klap-ceremonie’. De leiding - Peter, Pia, Etiënne Jacobs en Lilian van der Vaart - is unaniem: prachtig en leerzaam om dit zo samen te kunnen doen, voor herhaling vatbaar!
De stelling van deze week:Er is behoefte aan meer boeddhisme in de politiekklik hierom je mening te geven
Lees in de ZenActueel van volgende week de uitslag.



