Zen.nl logo Zen.nl Nederland
Mediteren met effect
06-18422033

zen in de zomer

zen in de zomer

ZenActueel, nummer 24, 24 juni 2016. Meld je hier gratis aan als abonnee. Zie ook het archief.

 
 


Nederlandse meditatie-professor in Duitsland: radio-interview

Zen.nl Nederland. De Nederlandse hoogleraar Andreas de Bruin maakte meditatie tot een universitair vak aan de universiteit van München. Hij geeft studenten meditatieles en doet daarnaast onderzoek naar meditatie, met name naar toepassing ervan in het onderwijs. Afgelopen weekend is hij geïnterviewd door het Duitse radiostation BAYERN 2. Tijdens zijn studie biopsychologie kwam de Bruin in aanraking met meditatie en sindsdien heeft het hem niet meer losgelaten. Het mediteren gaf en geeft hem een gevoel van innerlijke rust en thuiskomen en heeft hem meer stabiliteit in het leven gegeven. Nu mediteert hij dagelijks twee keer twintig minuten.

86% wil meer
Hoewel meditatie vaak en ook wel terecht geassocieerd wordt met ontspanning is het volgens de Bruin hard werken om daar te komen. De eigen denk- en gevoelswereld onder ogen komen en daar niet op reageren is vaak best een uitdaging. In de colleges benadert de Bruin meditatie op wetenschappelijke wijze en maakt hij gebruik van verschillende varianten, bijvoorbeeld mediteren met mantra’s en het je concentreren op bepaalde plekken in het lichaam. Uiteindelijk mediteert hij periodes van 20 minuten met zijn studenten.
Er is ook onderzoek gedaan naar de tevredenheid van de studenten die het vak gevolgd hebben. 86% van hen zou graag zien dat er meer ruimte komt voor meditatie in het onderwijsprogramma. Opvallend is dat een deel van de studenten zich meer gestrest voelt na de meditatielessen. Dit komt volgens de Bruin niet door een hogere werkdruk, maar eerder door een verhoogde gevoeligheid. De studenten merken beter op hoe gestrest ze eigenlijk zijn. Op dit moment hebben al meer dan 1000 studenten het vak gevolgd en de groepen blijven groeien.

Meer balans
Sinds de jaren 90 is er veel onderzoek gedaan naar de effecten van meditatie, vooral in de neurowetenschappen. Wanneer je even niets te doen hebt ga je vanzelf nadenken. Over dingen die eerder gebeurd zijn of nog gaan gebeuren. Mensen die regelmatig mediteren blijken minder dat minder te doen; ze maken zich minder zorgen en piekeren minder. Daardoor maken ze minder stresshormonen als cortisol en adrenaline aan, met alle positieve gevolgen van dien.
Volgens de Bruin is de uitdaging nu om te kijken naar de implementatie van meditatie in het onderwijs. Hoe kunnen we kinderen leren meer in het hier-en-nu te zijn? Met kleine oefeningen kan al gewerkt worden aan het trainen van de aandacht. Kinderen leren door meditatie hun denken en voelen beter te begrijpen en kunnen daardoor hun gedachten en emoties ook beter hanteren. Dit heeft positieve effecten op de emotionele balans van kinderen, het welbevinden, de concentratie en op de omgang met elkaar. Ook voor leraren blijkt meditatie positieve effecten te hebben, met name op het gebied van stressreductie. Volgens de Bruin zal meditatie in de toekomst een vergelijkbare rol hebben als sport in het onderwijs.
Klik hier om het (Duitse) interview te beluisteren.

 
 

Lees in deze ZenActueel ook:













 
 

ZenActueel TV gemist?