Leraar in de dop is jongste ziop!

Leraar in de dop is jongste ziop



Ardin van Emmerik, negentien jaar oud, is sinds juni 2017 zenleraar in opleiding. Zo’n jonge zenleraar in spe, dat roept veel vragen op. Nicola krijgt daar openhartige antwoorden op.

Nicola Kneepkens, Zen.nl Ede

Hoe oud was je toen je met zen begon?
Ik was nog net veertien toen ik een proefles volgde bij Zen.nl Ede. Twee weken later, na mijn vijftiende verjaardag, begon ik met zen individueel; Ik ben nu dus ongeveer vijf jaar bezig met zen en mediteren.

Hoe kwam je indertijd op het idee om de proefles te volgen?
Mijn moeder heeft in het verleden een bedrijfstraining gevolgd bij Rients. Dat is haar toen heel goed bevallen, en toen ze de aankondiging zag van de proefles van Zen.nl in Ede, heeft ze ons direct ingeschreven. Zij dacht namelijk dat ik wel een beetje rust kon gebruiken.

Waarom had jij hier wel oren naar?
Volop in de pubertijd was ik een emotionele stuiterbal. Ik had slaapproblemen, was chaotisch en vreselijk druk in mijn hoofd. Verder interesseerde ik me van jongs af aan al voor de Oosterse filosofie en Oosterse cultuur.
         De proefles was wel anders dan ik had verwacht. Ik dacht dat het een soort yogales zou zijn en dat we bezig zouden zijn met spirituele energie uit chakra’s en met de kosmos. Zen bleek echter veel nuchterder te zijn. Ook niet vreemd achteraf als je bedenkt dat Zen.nl gesticht is door iemand uit Friesland [Rients red.], meestal de nuchterste Nederlanders.

Tijdens de proefles wist je dat ch’an stond voor zen. Hoe kwam je daarbij?
Dat had ik gelezen op de website. Ik wilde mezelf er een beetje in verdiepen. Vaak gooi ik dit soort informatie er dan uit in nieuwe situaties waar ik de mensen nog niet ken. Dit is een soort manier van hoe ik mezelf voorstel.

Nieuw leven
Zou je wat over jezelf kunnen vertellen?
Mijn naam Ardin betekent Adelaar, dat staat bij de indianen voor nieuw leven. Mijn moeder is Nederlandse, maar van mijn vaders kant ben ik Indisch. Geboren en getogen in Ede, zat ik daar tot een paar maanden terug op het gymnasium. Nu studeer ik in Nijmegen; ik combineer twee studies: de PABO en pedagogische wetenschappen. Ik volg de opleiding tot basisschoolleraar en daarnaast een universitaire opvoedkundige masteropleiding. Verder ben ik voorzitter van de Edese jongerenraad en kersverse ziopper.

Zie je voor jezelf een toekomst voor de klas?
Ja, in elk geval wel om te beginnen. Bijvoorbeeld drie dagen in de week voor de klas en daarnaast twee dagen moeilijk opvoedbare kinderen helpen of intern begeleider op een school worden en later misschien wel hoogleraar. Maar eerst wil ik in vier jaar mijn bachelor halen en daarna mijn master in pedagogische wetenschappen. Daarna wil ik misschien zelfs promoveren. Na les te hebben gegeven op de basisschool lijkt het me ook leuk om les te geven op de middelbare school of de universiteit.

Wat trekt je aan in zen?
Het nuchtere van zen! Zen zie ik als het calvinistische van de oosterse filosofie. Het oosterse is ook een beetje mystiek en net wat anders. Ik vind Boeddhabeeldjes prachtig. Religies en wereldbeschouwingen interesseren me en ik was heel benieuwd naar zen, vooral naar de studie van koans. Ik kan me nog de eerste koan herinneren waar ik bijna twee jaar mee bezig ben geweest: Noem het een pen en je bent af, noem het geen pen en je bent ook af. Wat is het? Ik werd er echt gefrustreerd van tijdens de ochtendmeditatie en vond het dan ook niet meer leuk, maar ‘s avonds ging ik er toch weer verder over nadenken.

Heeft het je gebracht wat je moeder voor jou had bedacht?
Ja en nee. Ik slaap nu veel beter, maar ik kan nog steeds een stuiterbal zijn. Ik heb echter geleerd hoe ik in elkaar zit, en dat maakt het makkelijker om aan mezelf te werken of te accepteren dat ik ook zo ben. Ook denk ik dat zen mijn pubertijd gemakkelijker heeft gemaakt. Ik zat toen echt behoorlijk met mezelf in de knoop en had hulp van een systeemtherapeut en psychotherapeut. Zen was heel goed voor de nazorg. De zelfreflectie heeft me geholpen van het gat weg te blijven.

Is zen aan te raden voor andere vijftienjarigen?
Ja, ik denk dat zen pubers kan helpen. Rond die leeftijd gaan je hormonen alle kanten op. Je wordt steeds meer gezien als volwassene, maar je bent het nog zeker niet. Zen helpt je reflecteren en mediteren haalt de boosheid op de wereld weg.

Wil je zen gebruiken als je les gaat geven?
Op de middelbare school had ik een docent die zo enthousiast zijn verhaal kon vertellen, waardoor dat veel beter binnenkwam dan verhalen die docenten plichtmatig vertellen. Kinderen en jongeren merken het als je hen en je vak aandacht geeft, en ik denk dat deze zenvolle benadering goed is voor het onderwijs.

In juni ben je begonnen met de zenleraren opleiding. Waarom zou je ziopper worden als je al andere studies volgt?
Kennis vergaren is een grote hobby van mij. Na vier jaar zen, leerde ik nog steeds wel iets, maar ik kreeg behoefte aan meer verdieping. Als ziopper maak ik het op termijn ook makkelijker voor mezelf. Ik kan gedisciplineerd meer kennis vergaren. Verder vind ik het leuk aan de opleiding dat ik andere mensen ontmoet die ook met zen bezig zijn en erdoor geïnspireerd worden.

Hoe integreer je zen in je dagelijks leven?
Vooral in contact met andere mensen, en zeker als emoties boven komen. Tussen mij en mijn moeder kunnen emoties hoog oplopen. Ik merk sneller hoe een emotie bij me boven komt en kan er beter mee omgaan. Eerst liet ik me gaan en dan bleef iets hangen. Sinds ik zen beoefen, houd ik de emotie niet lang vast en kan ik makkelijker sorry zeggen. Ik heb nog steeds mijn vooroordelen, maar sinds ik zen beoefen laat ik die makkelijker los en vallen de vooroordelen van me af zodra ik begin te praten met die persoon.

Welke zenlessen zijn je het meest bijgebleven?
Vooral het verhaal van de man met 83 problemen over wie de Boeddha opmerkte dat iedereen 83 problemen heeft. Het probleem, volgens Boeddha, is het 84ste probleem, namelijk dat we helemaal geen problemen willen hebben.
         Ook de lessen over het temmen van de os vond ik heel leerzaam. Vooral dat de climax niet, zoals de titel van het boek doet vermoeden, gaat om het temmen van de os (geest/persoonlijkheid), maar dat je weer verder moet met het dagelijks leven, maar dan met open handen.

Zie je jezelf in de toekomst voor een zengroep zitten of gebruik je de opleiding voor zelfontwikkeling?
Beide! Ik wil wat ik leer gebruiken in het onderwijs, maar het lijkt me zeker ook leuk om in de toekomst ooit voor een groep te gaan zitten.