zen actueel blog zen actueel blog

 


Zen.nl, Zen, meditatie, leren mediteren, dialoogtraining, online, vergaderingen, effecten, effectieve communicatie, rust, diepgang, aandacht, gevorderdencursus, overtuigingen, nieuwsgierig, inzichten, loslaten, denkpatronen
Schilderij Walter Elst

De 18 dialoogregels werken



Daniëlle Arts-Derks, Zen.nl Nijmegen

Ik veronderstelde dat de online dialoogtraining goed aan zou sluiten op mijn dagelijkse praktijk. Als ambtenaar in het sociaal domein heb ik met veel partijen met uiteenlopende belangen te maken. De urgentie is vaak hoog.

De volgende online dialoogtraining van twee ochtenden start dinsdag 1 juni.
Klik hier voor meer informatie en aanmelding


In het najaar start ook de eerste opleiding voor dialoogtrainers. Wil je hierover vrijblijvend op de hoogte worden gehouden? Mail dan ‘houd me op de hoogte’ aan remko@zen.nl

De effecten van de dialoogtraining, zoals effectiever communiceren en meer rust en diepgang bereiken, zijn echt merkbaar. Ik heb de 18 regels naast mijn bureau gehangen en vlak voor (bijna) ieder overleg lees ik er even doorheen. Gek genoeg geeft dit ritueel al een soort rust, waardoor ik met gerichte aandacht het overleg in ga.
Of deze effecten enkel toe te schrijven zijn aan de dialoogtraining kan ik niet zeggen. Ik mediteer dagelijks en wekelijks ben ik aanwezig bij de gevorderdencursus bij Zen.nl. Wat dan precies waar zijn effect op heeft, is vrij subjectief. Wel kan ik aangeven dat het een goede aanvulling op elkaar vormt. Zo probeer ik zelf eerst helder te formuleren wat ik wil zeggen, zodat ik dit zo zuiver mogelijk kan overbrengen op de ander. En natuurlijk betrap ik mezelf er nog eens op dat ik zaken anders had aan kunnen pakken. Ik ben mij echter meer bewust over wat en hoe ik communiceer.

‘Leer van elk gezichtspunt dat je verneemt’ is een van de regels die de meeste indruk heeft gemaakt. Hier zie en voel ik speelruimte, waarbij ik plezier opmerk bij afwijkende visies en/of overtuigingen bij mezelf en anderen. Het maakt mij nieuwsgierig naar de ander en het kan leiden tot nieuwe of veranderende inzichten. Het vraagt om loslaten van vaste denkpatronen.

Dagelijks heb ik contact met professionals die jeugdigen en ouders verwijzen naar diverse vormen van jeugdhulp, de plaats waar de druk hoog kan zijn om passende hulp te vinden. Soms merk ik dit op in de oplossingsstrategieën die worden aangedragen, waarin de focus meer ligt op het aanbod dan op de hulpvragen. Laatst sprak ik een professional die aangaf twijfels te hebben over de verantwoordelijkheid van een aanbieder. Na doorvragen bleek dat niet helder was wat er was afgesproken in de intake, dé plek om verantwoordelijkheden helder te omschrijven! Deze professional had het niet op deze wijze bekeken en kon er verder mee aan de slag.

Het vraagt bepaalde vaardigheden om tijdens het gesprek tot de kern te komen. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan inlevingsvermogen, doorvragen, bewuste woordkeuze en anderen uit laten spreken. Het zijn een aantal vaardigheden die aan bod komen in de dialoogtraining.

In de wekelijkse cursus werd in onze groep een schilderij getoond van Walter Elst. De leraar stelde ons de vraag: “wat zegt het je en wat voel je erbij?” Het schilderij gaf mij een enigszins onbehagelijk gevoel door de donkere kleuren. En de drie tenen knoflook die er lagen, oogden wat mij betreft oud. We zouden in tweetallen uit elkaar gaan om onze bevindingen te bespreken. Toen de medecursist mijn beeld op het schilderij had vernomen, moest hij lachen. Hij zag leven in de drie tenen knoflook ontstaan en kreeg spontaan zin om te gaan koken! Achteraf kan ik er erg om lachen, wat een inspirerende perspectiefwissel!

De volgende online dialoogtraining van twee ochtenden start dinsdag 1 juni.
Klik hier voor meer informatie en aanmelding


In het najaar start ook de eerste opleiding voor dialoogtrainers. Wil je hierover vrijblijvend op de hoogte worden gehouden? Mail dan ‘houd me op de hoogte’ aan remko@zen.nl