zen actueel blog zen actueel blog

 


Zen.nl, Zen, meditatie, leren mediteren, dialoogtraining, zorg, in mijn hoofd, boos, gefrustreerd, communiceren, luisteren, geduld, aandacht, rustiger, bewust, irritatie, vertragen, weinig ruimte, gesprek, verhaal, meer tijd, intiem, coronatijd


Wilma deed de dialoogtraining



Wilma, Zen.nl Tilburg

Ik ben 57, werk in de zorg en doe nu anderhalf jaar aan zen en mediteer dagelijks. Zen helpt mij om minder in mijn hoofd te blijven zitten en de dialoogtraining leek mij een mooie en praktische aanvulling op mijn meditatieoefening.

De komende online dialoogtraining is op 1 en 22 juni. Klik hier voor meer info aan aanmelding

Ik was te vaak té boos, té gefrustreerd, té fel. Communiceren met de cliënten, dat ging prima. Dan had ik blijkbaar meer geduld. Maar met mijn teamgenoten… Dan kon ik mijn punt niet maken, of het gesprek liep niet lekker. Ik vond dat ik daar wat aan moest doen.

Ik vertelde aan een collega dat ik de dialoogtraining ging doen. Een paar dagen later was ik voorzitter van de vergadering. Na afloop zei hij: ‘nou, je kunt wel zien dat je die training gedaan hebt.’ Het gekke was, de training moest nog beginnen. Alleen al het inschrijven voor de training had me geholpen. Ik had meer aandacht voor hoe ik communiceerde. Mijn collega vond mij rustiger; ik praatte minder en liet anderen meer aan het woord.

Ik merk het zelf ook. Ik ben me er meer bewust van als ik een irritatie op voel komen. Dan denk ik direct: o, vertragen….

Ik wilde altijd heel graag mijn punt maken en gaf anderen te weinig ruimte. Dat werkt niet. Mensen doen niet zomaar wat ik zeg. Ik moet eerst luisteren naar hen, dan luisteren ze ook naar mij.

Een collega van mij is wat lang van stof. Dat vond ik erg vervelend, maar ik had toch met hem te maken. Ik nam me voor: ik trek deze keer een heel uur uit voor het gesprek en ik ga luisteren naar hem. Ik ga hem zijn verhaal laten vertellen.

Nou ja, doordat ik hem niet meer in de rede viel, kon hij veel sneller zijn verhaal doen. Ik was rustiger en ik heb heel bewust een paar keer mezelf toegesproken: ’oké, nu dus niets zeggen!’ Omdat ik het geoefend had in de dialoogtraining kon ik in de praktijk ook rustig blijven. In de training waren de oefeningen wat dat betreft heel representatief en daardoor in de praktijk bruikbaar.

Hoewel de gesprekken met cliënten altijd al wel goed gingen merk ik daar ook een verschil. Ik neem meer tijd voor hen en ze pikken mijn rust op. Dat werkt heel goed.

De achttien regels van de training zijn niet allemaal even geschikt om te delen met de collega’s. ‘Luister naar je hart voor je spreekt’, ja, ze zien me aankomen. Maar een regel als het online houden van een ’check in en check uit rondje’ vinden ze vast ook een goed idee.

Ik wilde de training volgen omdat het zo goed aansloot op waar we in de zen mee bezig zijn. Doordat ik er met de vaste zitgroep mee doorga, denk ik dat ik de effecten van de training ook langer kan vasthouden.

Die zitgroep vind ik trouwens best heel bijzonder. In zo’n groep bespreek je dingen die je met anderen niet snel deelt. Heel intieme dingen, nota bene met vreemden. In coronatijd heeft het zitten in de groep me echt houvast gegeven, iedere week die vaste club mensen.

De komende online dialoogtraining is op 1 en 22 juni. Klik hier voor meer info aan aanmelding