zen actueel blog zen actueel blog

 


Zen.nl, Zen, meditatie, leren mediteren, zweverig, wetenschappers, meditatiekussen, introductiecursus, opleiding, cursus, concentratie, rust, voordelen, minder stress, comfortzzone, leerzone, doel, creatief denken, mei-scan, hersenen
© Mare


Meditatie alles behalve zweverig



Door Susan Wichgers / overgenomen uit Mare, het Leids universitair weekblad van donderdag 16 juni 2022


Meditatie zweverig? Allesbehalve, vinden beoefenaars en wetenschappers. ‘Het is niets anders dan een heel intensieve aandachttraining.’

In een klein zaaltje in Voorschoten zitten op woensdagochtend vijf mensen in lotushouding, de ene voet voor de andere, klaar op een meditatiekussen. Het is hun tweede les van een vijf maanden durende introductiecursus zenmeditatie, gegeven door Jan Pennings.

Pennings geeft les voor Zen.nl, een landelijke organisatie die cursussen en opleidingen in zenmeditatie verzorgt. In Voorschoten zien ze weinig studenten uit Leiden, maar dat zouden ze heel graag anders zien. ‘Toen we de berichten van het Trimbos over studentenwelzijn lazen, gingen onze handen jeuken’, zegt de zenleraar. ‘Moeten we niet wat doen? Ik maak me er ernstig zorgen over.’

CONCENTRATIE EN RUST
Het is een beetje preken voor eigen parochie, geeft Pennings toe, maar zenmeditatie zou studenten een hoop kunnen brengen. ‘De voordelen van meditatie zijn onder meer een betere concentratie, minder stress en meer rust. Dat zie je bij jonge mensen juist vaak misgaan: het is te veel, ze hebben veel stress, worden somber. Je kunt dan twee dingen doen. Je kunt het accepteren zoals het is, dan zal het zeker zo blijven. Of je kunt er wat aan doen. Met meditatie kun je in beweging komen.’
'Had ik hier maar van geweten toen ik zelf studeerde'

Dat het helpt, is in deze tweede les ook al te merken bij de cursisten als ze de afgelopen week met elkaar bespreken. Niemand heeft het voor elkaar gekregen om er iedere dag voor te gaan zitten, en toch merken de meesten verschil. Een moeder zegt meer geduld te hebben met haar kinderen, een ander slaapt wat beter. ‘Had ik hier maar van geweten toen ik zelf studeerde.’

In anderhalf uur wordt er twee keer in stilte gemediteerd – niet alleen zittend, maar ook lopend, waarbij de cursisten heel bewust en langzaam hun voeten neerzetten. Achteraf bespreken ze de meditatie, en geeft Pennings uitleg over de lesstof.

Het onderwerp van deze week: doelgerichte zen. Door jezelf een doel te stellen, kom je uit je comfortzone en in je leerzone, aldus de docent. ‘Als je alleen maar in de comfortzone blijft, leer je niet alleen niks nieuws, maar wordt die zone ook nog eens steeds kleiner. Dat is wat je bij oudere mensen veel ziet.’

MRI-SCANNER
Dat meditatie goed is voor je hersenen, weet ook promovendus Weitao Zhang. Voor zijn onderzoek legt hij mensen die minstens vijf jaar ervaring hebben met mediteren in een MRI-scanner, om te kijken wat er tijdens een meditatie in de hersenen gebeurt en hoe dat verband houdt met creatief denken.

Lees hier het veel uitgebreidere artikel in Mare:
hoe-leer-je-mediteren-soms-moet-je-even-stilstaan

Voor een gratis proefles bij jou in de buurt, zie: www.zen.nl/proeflessen.html