ZenActueel:
Iedere dag inspiratie voor een zenvol leven
Ik heb 39 ikken Ontmasker ze allemaal
Een bus vol chauffeurs, welke zit achter het stuur?
Bij deze oefening stap je als het ware in je eigen bus vol met ‘ikken' dat wil zeggen, de vele rollen, persoonlijkheden en drijfveren die we in ons dragen. Het idee is om te ontdekken wie er meestal de leiding heeft, wie er wat vaker achter het stuur zit, en welke 'ikken' misschien zelfs bijna nooit aan de beurt komen. Door een lijstje te maken, ontdekten we verschillende ‘chauffeurs’ zoals de perfectionist, de pleaser, de avonturier, de dromer, en nog veel meer. En al snel werd duidelijk dat we allemaal wel een beetje van alles in ons hebben, maar dat bepaalde ‘ikken’ toch dominant zijn en vaker de leiding nemen. Anderen ontdekten dat er één chauffeur geheel ongezien toch vaak de route bepaalt.Welke ik veroorzaakte de burn-out?
Tijdens de uitwisseling deden sommigen een verrassende ontdekking. Een deelnemer dacht bijvoorbeeld altijd samenwerkingsgericht te zijn, maar zag nu dat zijn 'pleaser' eigenlijk aan de basis van deze houding stond. Het pleasen zat diep geworteld en speelde vaak een grotere rol dan gedacht. Dit inzicht bracht de vraag naar boven: is de pleasende ik wel altijd de beste chauffeur en kwam de burn-out juist niet door deze pleaser met te veel macht? Want samenwerken betekent dat je niet altijd iedereen tegemoet kunt komen, iets wat de pleaser juist graag doet.De strijd om het stuur: wie bepaalt?
Wat veel mensen herkenden, is dat er vaak een innerlijke strijd plaatsvindt om 'de macht over het stuur'. Elke ‘ik’ wil sturen, en dat leidt tot verwarring en soms zelfs innerlijke conflicten. Zo'n constante discussie in de ‘bus’ was voor sommigen zeer herkenbaar. Er waren ook voorbeelden van mensen die, door een duidelijke levenskeuze, harmonie hadden gevonden in hun innerlijke bus. Eén persoon vertelde hoe zij haar leven had ingericht rond haar centrale ik ‘wereldverbeteraar’. Dit zorgde ervoor dat deze idealist in haar bijna altijd aan het stuur zat, en dat andere ‘ikken’ best af en toe een stukje mochten sturen, maar zonder dat daarbij de weg naar haar ideaal in gevaar kwam.Levensfasen en wisselende chauffeurs
Interessant was ook te ontdekken hoe de innerlijke chauffeurs kunnen veranderen naarmate we door verschillende levensfasen gaan. Een vader vertelde hoe de ‘opvoeder’ in hem jarenlang heel bewust de hoofdrol had in zijn bus, terwijl zijn wezenlijke ik 'de kunstenaar’ naar de achtergrond was gedrongen. Nu zijn kinderen volwassen zijn, krijgt de kunstenaar weer alle ruimte en ervaart hij zijn tijd als opvoeder als een onschatbare bron van inspiratie voor zijn kunst. Een inspiratiebron die hij als kunstenaar niet had willen missen. Ook bij hem herkenden we hoe belangrijk het is te weten wie echt en wezenlijk achter het stuur zit. Maar dat ook de andere chauffeurs, die slechts tijdelijk mogen sturen, evengoed bijdragen aan het bereiken van de bestemming. Hij vertelde dat hij met mediteren begonnen was toen de kinderen nog klein waren en hoe gefrustreerd hij was over de tijd die de opvoeding kostte. Door het mediteren lukte het hem vrede te hebben met het minder werken aan zijn kunstprojecten, waardoor hij een gelukkige vader was en nu weer een zeer geïnspireerd kunstenaar.Nieuwe inzichten en de bestemming van de bus
Voor velen was het verhelderend om met onderstaande lijst van potentiële chauffeurs te werken. Het helpt om de verschillende ‘ikken’ in jezelf te ontdekken, vooral de 'ikken' die eerder onopgemerkt waren gebleven. Door deze oefening te doen, werd duidelijk dat we niet altijd dezelfde ik achter het stuur hoeven te laten zitten en dat het goed is om soms bewust een andere chauffeur de leiding te geven, maar dan wel zonder de wezenlijke bestemming van de bus uit het oog te verliezen. De oefening gaf veel nieuwe inzichten en is een aanrader voor iedereen die zichzelf beter wil leren kennen. Wie zit er eigenlijk achter het stuur in jouw leven? En waarom? Zijn er misschien andere ‘ikken’ die ook af en toe wat meer ruimte mogen krijgen? De bus-oefening helpt je om bewust keuzes te maken en om optimaal met al je innerlijke ikken om te gaan. * De "bussen-chauffeur"-oefening is gebaseerd op concepten uit de psychologie, met name uit de Voice Dialogue-methode, ontwikkeld in de jaren zeventig door de psychologen Hal en Sidra Stone. Voice Dialogue helpt mensen het ontdekken en in gesprek te gaan met verschillende delen van hun persoonlijkheid, die zij "ikken" of "subpersoonlijkheden" noemen. Elk van deze "ikken" heeft zijn eigen rol en kan de "chauffeur" van ons gedrag worden, afhankelijk van de situatie en onze levensfase. 1. De perfectionist 2. De pleaser 3. De kritische ik 4. De zorgzame 5. De avonturier 6. De piekeraar 7. De ondernemer 8. De comfortzoeker 9. De verdediger 10. De dromer 11. De control freak 12. De rebel 13. De rustzoeker 14. De materialist 15. De speler 16. De denker 17. De helper 18. De realist 19. De idealist 20. De organisator 21. De visionair 22. De verzamelaar 23. De analyticus 24. De avontuurlijke ziel 25. De vechter 26. De levensgenieter 27. De leider 28. De strategische denker 29. De pragmatische 30. De zorgeloze 31. De vertrouweling 32. De vernieuwer 33. De ontdekker 34. De liefhebber van eenvoud 35. De netwerkbouwer 36. De intuïtieve 37. De filosoof 38. De avontuurlijke dromer 39. De uitsteller 40. De kunstenaar 41. De levenslustige 42. De onderzoeker 43. De bemiddelaar 44. De onafhankelijke denker 45. De levenskunstenaar 46. De empathische luisteraar 47. De visionaire dromer 48. De motivator 49. De pragmatische realist 50. De optimist 51. De humorist 52. De rationele beslisser 54. De inspirator 55. De vriend 56. De kenniszoeker 57. De stille kracht 58. De grenzeloze creatieveling 59. De toegewijde helper 60. De vrijheidszoeker 61. De idealist 62. De alles beter weter 63. De seks liefhebber 64. De natuurmens 65. De milieu beschermer 66. De krijger 67. De vredestichter 68. De leraarZenActueel Blog
Aanbevolen links:
Zen Incompany
Zen.nl winkel
ZenActueel nieuwe artikelen
Moet je een antwoord hebben als je een vraag stelt?Erling Haaland Meditatie als sleutel tot succes
Tijd is een symptoom
Ik wil bomen gaan planten, voor onszelf
Interview Jetty Ferwerda: ‘Door zen vond ik mijn liefde voor taal weer terug’.
Zen at War