ZenActueel:
Iedere dag inspiratie voor een zenvol leven

Spinoza en Yoga
De filosoof als yogi
Andrea Sangiacomo is universitair docent in Groningen en bijzonder hoogleraar in Rotterdam, waar hij de leerstoel The Actuality of Spinoza bekleedt. Hij is een denker die zich niet verliest in abstractie, maar filosofie ziet als levenskunst. In zijn boek Spinoza’s Yoga, Practice of Power and Experience of the Infinite laat hij zien dat Spinoza’s denken verwant is aan de Indiase yogatraditie. Niet omdat Spinoza oosters dacht, maar omdat hij, net als yogi’s en zenmeesters, filosofie beoefende als training van de geest.De onmacht van het verlangen
Sangiacomo brengt een van de meest wezenlijke overeenkomsten tussen Spinoza’s leer en die van de yoga- en zentraditie helder naar voren, namelijk het universele streven naar geluk. In dit streven raken we verstrikt in emoties zoals begeerte en verliezen daardoor onze vrijheid. Dit zijn de bubbels in mijn theorie. Net als de Boeddha zag Spinoza de begeerte als de wortel van ons lijden. Spinoza’s remedie is geen afkeer van verlangen, maar het zuiveren en doorzien ervan. Verlangen is energie, of zoals ik het noem, energie om te bewegen. Zodra we begrijpen waar ons verlangen werkelijk vandaan komt, verandert het van een blinde drang in een bewuste kracht. In die omkering ligt onze vrijheid, aldus Sangiacomo.De liefde die begrijpt
Het hoogtepunt van Spinoza’s oefenweg noemt Sangiacomo de intellectuele liefde tot God, oftewel de vreugde die ontstaat wanneer we de samenhang van alles doorzien. Dat is wat wij in zen verlichting noemen. Voor wie die samenhang ziet, verdwijnt de scheiding tussen ik en wereld. In Zen.nl spreken we dan over eenheidsbewustzijn, daar waar we door meditatie het onderscheid tussen binnen en buiten steeds minder gevoeld wordt. Of zoals de Hartsutra zegt: vorm is leegte, leegte is vorm. De nieuwe data van de vijfdaagse Zen Yoga Vakanties 2026 zijn bekend. Zie deze link voor meer info en aanmelding.De kracht van de praktijk
Wat Spinoza’s Yoga bijzonder maakt, is dat het denken en doen zo mooi verbindt. Voor Sangiacomo is vrijheid geen afzondering, maar juist de integratie van ons denken, in het lichaam en in onze samenleving. De geest vraagt helder denken, het vermogen emoties te begrijpen in plaats van door hen geregeerd te worden. Het lichaam vraagt harmonie, aandacht voor adem, voeding en ritme. En de samenleving vraagt gemeenschap, dialoog en mensen die elkaar zien zitten.Een westerse vorm van zen
Wat mij treft, is hoe goed Sangiacomo duidelijk maakt dat Spinoza’s vrijheid een variant is op de yoga- en zenfilosofie. Spinoza leert dat we pas vrij zijn wanneer we ophouden ons te verzetten tegen de werkelijkheid. De vraag komt bij mij op of Spinoza niet meer zenmeester was dan yogi, omdat de yogatradities streven naar het opgaan in het Absolute, terwijl Spinoza midden in de wereld stond. Ook in de zentraditie is er na de ervaring van eenheid weer de oproep om terug te keren naar de markt. Vrijheid is niet loskomen van het leven, maar het leven ten volle beamen. Alles wat is, is noodzakelijk, schrijft hij, en juist daarin ligt onze vreugde.Een filosoof zoals ik ze miste
Spinoza’s Yoga deed mij terugdenken aan meer dan 45 jaar terug in Utrecht. Hoe anders zou dat zijn geweest als er meer docenten waren geweest die, zoals Andrea Sangiacomo, oog hadden voor het thema levenskunst, want dat is toch waar het in de filosofie vanaf Aristoteles om begonnen is. Sangiacomo schrijft niet over Spinoza, maar laat Spinoza herleven als levenskunstenaar en inspirator voor zijn eigen leven. Spinoza is dit voor mij al vier decennia lang en wordt het door dit mooie boek van Sangiacomo hopelijk voor velen.Sangiacomo als studieadviseur
Gefascineerd door zijn boek ben ik online een podcast van hem gaan luisteren, al even boeiend als zijn boek. In een daarvan, over Descartes’ Meditaties, ontpopt hij zich bijna als studieadviseur. Hij zegt daar dat filosofie geen droge theorie is, maar een oefening in bewustzijn. Wie een tekst van Descartes of Spinoza leest, oefent niet alleen het verstand, maar ook de aandacht. Wat voel je terwijl je leest? Welke spanning of weerstand roept een woord als ‘God’ bij je op? Juist dat gevoel is de ingang tot begrip. Concentratie ontstaat niet door wilskracht of druk, maar uit betrokkenheid en rust. Zodra je de tekst als iets persoonlijks ervaart, verdwijnt de scheiding tussen denken en voelen. Lezen wordt dan een vorm van meditatie, aanwezig zijn bij wat er in jou beweegt terwijl je de woorden tot je neemt. Filosofie lezen als spiegel van je zijn, precies wat Sangiacomo’s Spinoza ons leert: begrijpen is vreugde. Vind je het de moeite waard dit soort filosofische artikelen te lezen in ZenActueel? Geef het dan een hartje.Bron:
Andrea Sangiacomo, Spinoza’s Yoga, Practice of Power and Experience of the Infinite, University of Groningen Press, 2025.ZenActueel Blog
Aanbevolen links:
Zen Incompany
Zen.nl winkel
ZenActueel nieuwe artikelen
Verslag boomplantdag Woerden
Twijfelmoedig | De moed om niet-te-weten
Wat nam ik mee uit Taiwan?
De aanslagen in Parijs hebben me gelukkig gemaakt
Verslag themadag over: toeval
Zen.nl Boomplantdag in Oudelande / Zeeland
 

