whatsapp
 

 

ZenActueel:
Iedere dag inspiratie voor een zenvol leven




Zen.nl, Zen, meditatie, leren mediteren, gesprekken, soepel, online dialoogtraining, gehaast, rustig praten, reactie, luisteren, gehoord voelen, doel, stiltes, overleg, lichaamstaal


Gesprekken verlopen soepeler



Felicia Goos (25) assistent accountant

Felicia werkt bij BDO en deed via haar werkgever de online dialoogtraining van twee dagdelen. Lees hier haar verslag over haar ervaringen.

‘Nou dat is een gebied waar ik veel vooruitgang kan boeken’, dacht ik toen ik de dialoogtraining aangekondigd zag. Ik ben gehaast en praat snel door mensen heen. Mensen vragen me wel eens of ik alsjeblieft wat rustiger zou willen praten. Ik wilde graag leren om mijn rust te nemen in een gesprek.

Ik ben me na de training veel bewuster van het tempo waarin ik praat. Daarvoor merkte ik het vaak pas als het al te laat was. Dan had ik weer door iemand heen gepraat. En dan stoorde ik me aan mijzelf. Nu merk ik het, als ik op het punt sta om het te doen.

Stiltes laten vallen, dat heb ik ook geleerd. Ik vond het altijd ongemakkelijk als een gesprek stil viel. Nu denk ik, ‘wat fijn. Ik heb de tijd om mijn reactie te bepalen.’ Ik merk nu ook sneller bij anderen op, hoe zij spreken. De één luistert goed, de ander luistert helemaal niet, behalve naar zichzelf. Het is heel leuk om daar op te letten. Ik herken veel van wat ik in de cursus gehoord heb over hoe het niet moet. Bij bijna ieder gesprek ben ik ermee bezig. Luistert de ander? Luister ik zelf nog?

Als ik zelf beter luister, merk ik dat de ander zich meer gehoord voelt. Het gesprek gaat de kant op van de ander zijn doel. En mijn reactie past beter bij wat die persoon eigenlijk wil, in plaats van dat ik meteen met een oplossing kom die helemaal niet past bij zijn probleem. Misschien wil hij wel geen oplossing, misschien wil hij alleen maar gehoord worden. De gesprekken worden er dieper van.

Ik laat zelf vaker stiltes vallen en kan een stilte ook goed verdragen. In een tweegesprek is dat overigens makkelijker dan in een vergadering. Vanochtend zaten we met zes of zeven mensen in een online overleg. Toen ik een stilte liet vallen werd die direct opgevuld. Dat geeft niet. Ik gebruik het moment toch om na te denken en dan pas te reageren. Alleen moet ik opletten dat ik in zo’n overleg toch niet weer gehaast word.

De collega die mij begeleidt op een opdracht wilde mij laatst feedback geven. Hij is tamelijk direct en ik merkte dat ik het lastig vond wat hij zei. Ik dacht dat hij mijn werk helemaal niet goed vond. Ik liet een stilte vallen en reageerde niet. Ik dacht: eerst even kijken waar hij heen wil. Toen bleek dat hij mijn werk wél goed vond en dat hij alleen een paar puntjes had die ik nog moest verwerken. Nu kijk ik positief terug op het gesprek én op mijn werk. En de gesprekken die ik sindsdien met mijn collega heb zijn ook beter geworden. We begrijpen elkaar beter.

In een gesprek neem je snel de houding van een ander over. Als de ander heel fel is, word ik ook fel. Maar ik heb nu ook ervaren dat als ik rustig blijf, de ander ook rustig wordt en dat gesprekken daar soepeler van verlopen. Zelfs online kun je dat wel zien aan iemands lichaamstaal. Dan zit iemand eerst dicht bij het scherm en gebruikt zijn handen. Later zit hij dan achterovergeleund en oogt meer ontspannen.

De volgende online dialoogtraining van twee ochtenden start vrijdag 27 augustus.
Klik hier voor meer informatie en aanmelding


NIEUW: Opleiding tot dialoogtrainer
In het najaar starten we de opleiding tot dialoogtrainer. Na de training van zes donderdagen kun je zelfstandig dialoogworkshop en trainingen geven. Zie voor meer informatie: https://www.zen.nl/dialoog/