zen actueel blog zen actueel blog

 


Zen.nl, Zen, meditatie, leren mediteren, vrede, oorlog, Oekraïne, demonstraties, donatie, energie, ademhaling, eenheid, wereld, rust, gezond, gelukkig, introductiecursus, inspanning, ontspanning, effecten


Mediteren voor de vrede



Rients Ritskes / Zen.nl Nederland

Zen en boeddhisme zijn levensbeschouwelijke tradities met een sterke oriëntatie op vrede. Naar aanleiding van de heftige oorlog in Oekraïne hierbij een artikel over wat wij in én naast onze meditatie zouden kunnen doen. Iets dat mogelijk kan bijdragen aan de vrede.

Misschien was je afgelopen weekend bij een van de demonstraties voor de vrede?
Misschien heb je al gedoneerd en/of geef je vandaag een donatie op giro 555 van de gemeenschappelijke hulporganisaties voor de slachtoffers van de oorlog in Oekraïne?
Misschien heb je de brief STOP DEZE OORLOG al getekend of wil je dat alsnog doen? Deze brief is al door bijna 2.500.000 mensen ondertekend. Zie hier de link: stopdeoorlog
Misschien wil je ook met je meditatie nog iets doen in het kader van de vrede?
In dat geval vind je hieronder een oefening waarmee je je meditatie-energie kunt richten op vrede. Ik hoop dat we met z’n allen veel doen voor de vrede en dat het allemaal echt mag bijdragen.

Dieper uit- en inademen
Ademhaling is DE sleutel om de eenheid tussen lichaam en geest en daarmee de eenheid in de wereld te bevorderen. Dat is zo, omdat onze ademhaling de enige autonome functie is die we met ons denken kunnen beïnvloeden. Zo kunnen we onze hartslag of spijsvertering niet direct met ons denken beïnvloeden. Het zal dus weinig helpen als je denkt, nú wil ik mijn hartslag omlaag. Maar je kunt wel besluiten langzamer te gaan ademen. En door bewust langzamer en dieper te gaan ademen, komen al de andere autonome functies ook tot rust. Bovendien gaan al deze autonome functies daardoor met elkaar synchroon functioneren. Deze synchronisatie van autonome functies leidt tot een flow-toestand van het lichaam die goed voelt en veel energie genereert. Dit is waarom alle Oosterse wijsheidstradities de ademhaling als sleutel tot een gezond en gelukkig leven beschouwen. In de introductiecursus zenmeditatie leren we te mediteren met het tellen van de uitademing. De rust van mediteren veroorzaakt spontaan al enige vertraging van de ademhaling en door het tellen van de uitademing vertraag je op een subtiele manier de ademhaling nog verder. Het reciteren van de sutra - voor we gaan mediteren - is ook een methode om de ademhaling te vertragen. Als laatste, begin je meditatie met twee diepe zuchten.

Heb je na enige tijd voldoende ervaring met mediteren, dan is het goed om de ademhaling verder te verdiepen. Onderzoek leert dat je op die wijze je hart-synchronisatie verder bevordert en zelfs je eigen immuunsysteem een boost geeft. Los van de gezondheidseffecten van een diepe buikademhaling, voel je meteen na het mediteren met zo'n diepe ademhaling meer flow in lichaam en geest.

Zoals je ademt zo denk je
Daarom is de suggestie om tijdens het mediteren, maar ook andere momenten van de dag, bewust dieper of zelfs zo diep mogelijk uit en in te ademen, waarbij je buik volop mee beweegt. De uitademing krijgt daarbij altijd net iets meer accent. Houd je ademhaling - tussen in- en uitademen - even in, evenals tussen uit- en inademing. Experimenteer met de diepte van je ademhaling: hoe diep je wilt gaan en hoe lang je de adem steeds wilt vasthouden. De oefening mag een beetje uitdagend zijn, maar moet wel goed blijven voelen. Wees je bij deze oefening tijdens het mediteren heel bewust van je mudra (houding van je handen voor de buik) en vooral van het raakvlak van je pinken tegen je onderbuik. Daar - ongeveer 5 cm onder je navel - zit je ki of energiecentrum. Dit zijn twee Oosterse aanduidingen van een centraal energiepunt in je buik. Ook in de Westerse wetenschap wordt het belang van goed en diep ademhalen steeds meer onderkend. Je meditatie wordt door deze oefening enerzijds inspannender, anderzijds leidt deze extra inspanning tot meer ontspanning en ook andere positieve effecten van het mediteren worden zo aanzienlijk versterkt. Doe je dit voor het eerst en met volle aandacht dan zul je meteen een verschil merken, zoals bijvoorbeeld warmere handen, meer rust, meer energie, activering van de darmen en een rustiger hartslag. Een rustiger en diepere ademhaling geeft een rustiger geest en diepere inzichten.

Buikademhaling
Je kunt de op bovenstaande wijze gegenereerde extra energie sturen door je ki te visualiseren als een ballon van ongeveer 7 cm die in je buik onder je navel heen en weer beweegt met de ademhaling. Misschien voel je deze mooie ronde ballon groter en kleiner worden met het in en uitademen. Ervaar wat er gebeurt en stuur de op deze wijze gegenereerde energie een gewenste richting door deze in gedachten een kleur te geven. Wil je meer rust, zie je energiebal dan als lichtblauw, wil je je gezondheid een impuls geven, zie dan je energiebal als groen, etc. Wil je bijdragen aan de vrede, dan is de energie ballon/bal wit. Zie hieronder de kleuren en de bijbehorende effecten die deze kleuren hebben.

Wit geeft inzicht en vrede
Blauw geeft rust
Groen geeft groei en gezondheid
Rood geeft energie en kracht
Paars geeft inzicht en verlichting
Roze geeft romantiek en zuiverheid
Bruin geeft zekerheid
Grijs geeft bescherming en onafhankelijkheid
Oranje geeft zelfvertrouwen
Geel geeft helderheid en optimisme