zen meditatie cursus centrum mediteren met effect zen meditatie cursus centrum mediteren met effect

Wekelijkse introductiecursus zenmeditatie van september 2019 tot en met januari 2020

Het allerbelangrijkste onderdeel van de introductiecursus zenmeditatie is dat je leert hoe je mediteert en hoe je dit thuis kunt inpassen in je leven. We gaan er in de introductiecursus vanuit dat je nog geen ervaring hebt met zenmeditatie. We bouwen de cursus rustig op en we introduceren de meditatie stap voor stap. De eerste drie lessen werkt de docent samen met jou en de anderen van de groep naar de vaste lesopbouw toe: eerst een inleiding over een thema, dit neemt vanaf de vierde les ongeveer drie kwartier in beslag, dan volgt de zitmeditatie, afgewisseld met loopmeditatie, weer zitmeditatie en dan drink je gezamenlijk thee. In het eerste deel van de les is er veel ruimte om samen een gesprek te hebben over het onderwerp en daar vragen over te stellen, in het tweede deel van de les ligt de nadruk op het mediteren zelf.

Uit de les waarin we kijken naar wat eenieders doelstelling is, wordt vaak duidelijk dat de meesten meedoen aan de cursus omdat ze graag meer rust willen in hun leven (zie ook 'Waarom zen'). Veel onderwerpen die we in de inleidingen bespreken hebben dan ook als onderliggend doel je meer inzicht te geven in hoe je meer rust en innerlijke vrede kunt vinden in jezelf en hoe zenmeditatie daar voor jou een bijdrage aan kan leveren. Onderwerpen die de langskomen zijn onder andere Omgaan met (digitale) stress, hoe vereenvoudig je het maken van keuzes in je leven en hoe leer je meer aandacht te geven aan zaken die jij belangrijk vindt.

Ook ga je met kleine stapjes ontdekken hoe gedachten en emoties invloed uit kunnen oefenen op je leven en krijg je handvatten aangereikt om daarmee om te leren gaan. Tenslotte kijken we ook samen met jou naar wat het ‘ego’ is en hoe je ermee kunt werken in je dagelijkse leven. De mooie mix tussen enerzijds het opdoen van nieuwe kennis en inzichten en anderzijds het opdoen van nieuwe ervaringen zorgt ervoor dat de meeste deelnemers aan de introductiecursus de cursus als zeer leerzaam en inspirerend ervaren.

Zoals eerder genoemd is één van de allerbelangrijkste onderdelen van de cursus dat je de meditatie leert in te passen in je leven. Dan pluk je er echt de vruchten van.
Dit leer je vooral door veel te oefenen en het helpt als je dit in een groep kunt doen en rustig aan op kunt bouwen.

Tijdens de introductiecursus gebruiken we het boek 'Leer denken wat je wil denken' van Rients Ritskes.

Meld je aan voor een introductiecursus
of
doe eerst een gratis proefles.

Waarom zen?

We krijgen heel vaak de vraag waarom je zen zou moeten gaan beoefenen. Het beste antwoord is dat je dat alleen zelf uit kunt vinden.
Zen is een ervaringsleer zoals dat heet, dat betekent dat je enkel antwoorden kunt vinden op basis van je eigen ervaring ermee. Door het zelf te doen.
Het overgrote deel van de deelnemers aan de cursussen ervaart meer rust, meer inspiratie en meer diepgang in zijn of haar leven en gemiddeld genomen neemt de waardering voor het leven toe.

It’s all about the doing!

De oefening is vrij simpel. Je gaat zitten op een matje, je laat je aandacht rusten op je ademhaling en die tel je. Je begint bij één en je eindigt bij tien en je begint weer overnieuw. Iedereen kan ‘t. Je zult merken dat doordat je steeds meer in staat bent om elke dag te mediteren je inzicht in jezelf en in je leven toeneemt. Zen en de beoefening ervan is net zoals het leven zelf, af en toe gaat het je gemakkelijk af, soms is het echter ook saai of lastig en ervaar je een hoop gedoe. Dan toch op het matje gaan zitten is wat zen dan van je vraagt en dat valt niet altijd mee. ‘It’s all about the doing’!

Aandacht, het hart van zen

Het eerste wat we in zen doen is meer ruimte vinden tussen jou en je reacties op het leven door het trainen van je aandacht en concentratie. Dit is het hart van zen. Door het ontwikkelen van een observerende en aandachtige geest wordt het steeds meer mogelijk voor je om in plaats van mee te gaan in een bepaalde gedachte of emotie die met rust te laten. Hierdoor ontstaat er meer ruimte, verwerken we de gedachte en/of emotie en neemt je gevoel van innerlijke rust toe. Aandacht in het huidige moment wordt daarmee jouw gereedschap om onder steeds meer omstandigheden toegang te vinden tot innerlijke rust.

Zoals eerder gezegd: ‘It’s all about the doing’. Maar dan moet je het wel doen. Onderhoud van lichaam en geest vraagt inzet en soms zelfs ook moed om ervoor te gaan. Er is geen ‘quick fix’. Ook niet in zen. We beschouwen de zenweg als een ‘way of life’. Een wijze van leven die als ‘echter’ en ‘oprechter’ wordt ervaren. En daar doen we het voor.