Redactie ZenActueel.
In ons jaarlijks onderzoek naar het welbevinden van onze relaties vragen we ook naar andere levensgewoonten die kunnen samenhangen met geluk. Het doel van dit onderzoek is om mensen zich meer bewust te maken van de relatie tussen levensgewoonten en geluk. Dit jaar hebben we onderzoek gedaan naar het aantal glazen cola dat men drinkt en het gelukscijfer dat mensen zich geven. Het idee om te kijken naar de relatie tussen cola drinken en geluk is ontstaan uit de resultaten van een eerder niet gepubliceerd onderzoek aan de medische faculteit van de universiteit Utrecht, waaruit bleek dat studenten die regelmatig cola dronken, minder goede studieresultaten haalden in vergelijking met studenten die dat niet deden.
We onderzochten de relatie tussen cola-consumptie en geluk bij drie groepen, te weten:
1. de relaties van Zen.nl,
2. de controle groep van doorsnee Nederland (in samenwerking met onafhankelijk onderzoeksbureau DirectResearch, te Amsterdam),
3. de medewerkers van een accountantsbureau.
In totaal betreft het 1885 deelnemers aan het onderzoek. De uitkomst is dat in alle drie de groepen de respondenten die soms of vaker cola drinken zichzelf een significant lager cijfer op geluk geven dan zij die geen cola drinken, zie de grafiek hiernaast.
Accountants drinken meer cola dan gemiddeld Nederland
Het lijkt aannemelijk te veronderstellen dat het iets is in de cola zelf dat een negatieve invloed heeft op welbevinden, we zien een duidelijke samenhang tussen meer cola drinken en minder gelukkig zijn. De suggestie in de reclame van CocaCola Open an ice cold Coca-Cola and choose happiness! lijkt dus onjuist te zijn. De feiten duiden zelfs op het tegenovergestelde effect; meer cola, minder gelukkig.
Opvallend is verder dat van doorsnee Nederland 36% regelmatig cola drinkt en dat dit onder Zen.nl relaties slechts de helft is, namelijk 18%. Bij de onderzochte groep accountants is het percentage juist hoger, namelijk 52%. Bij de accountants is er een duidelijke samenhang tussen meer werkdruk en meer cola drinken. Onder de cola drinkende accountants geeft 56% aan teveel tijd te besteden aan het werk, onder de niet cola drinkende collega’s is dat 36%.
Cola drinkers hebben meer behoefte aan zingeving
We zien in de resultaten ook dat onder de cola drinkers de behoefte aan meer zingeving
significant hoger is dan onder mensen die geen cola drinken. Ook zien we dat deelnemers aan een introductiecursus bij Zen.nl (nog) significant meer cola drinken dan de cursisten die al langer aan zenmeditatie doen. Meer zen gaat dus gepaard met minder cola en meer geluk. Cursisten en oudcursisten die zes keer per week of vaker mediteren zijn gelukkiger dan de groep die minder dan 6 keer per week mediteren. Ook hebben we onderzoek gedaan naar de relatie tussen fruit eten en geluk. Komende week analyseren we de resultaten en zullen daarover rapporteren in de ZenActueel van vrijdag 10 april a.s..
Kondo, de kunst van opruimen
Bettina Zevenbergen, Zen.nl Zeist.
Stapels boeken die ik ‘ooit’ nog ga lezen, kleren die ik niet meer draag, cd’s die niet meer beluisterd worden en kadootjes waar ik allang niet meer blij van word. Allemaal spullen die eerder belemmeren dan inspireren. Bij de zenles over ‘bewustzijn’ was de vraag: ‘Kijk eens naar je omgeving, je huis, je werkplek, is die zoals je wilt of word je erdoor belemmerd? Wat kun je verbeteren?’
Ik dacht meteen aan verhuizen, verbouwen, nieuwe inrichting of andere symbolen, maar het kan natuurlijk ook veel simpeler. In haar boek Opruimen! laat Marie Kondo zien dat je met opruimen al heel veel kunt verbeteren aan je omgeving. Volgens Kondo begint opruimen met wegdoen. Haar procedure voor wegdoen is eenvoudig: leg alles per categorie bij elkaar, bijvoorbeeld al je kleren. Pak vervolgens elk kledingstuk op en beslis of je het wilt houden.
Geeft het een prettig gevoel?
Hierbij stel je jezelf telkens een vraag en de schrijfster doet een verassend voorstel. Niet: ‘Heb ik dit het afgelopen jaar nog gedragen?’ Ook niet of het nog functioneel is. Maar...: ‘Word ik hier blij van?’ Zo niet, dan doe je ook die dure broek weg die je nog nooit aan hebt gehad. Dat artikel heeft zijn rol in jouw leven vervuld en je
Marie Kondo
kunt nu vrijuit zeggen ‘Dank je wel dat ik er blij van werd toen ik je kocht’ of ‘Bedankt dat je me hebt geleerd wat me niet staat.’
Voor boeken geldt hetzelfde: leg ze allemaal bij elkaar, pak ze één voor één op en stel jezelf de vraag of het je een prettig gevoel geeft als je het aanraakt. Kondo waarschuwt hierbij wel: ‘Ga er dus niet in lezen, want dat vertroebelt je beoordelingsvermogen.’ Hier moest ik eerst hartelijk om lachen; een boek kun je toch alleen beoordelen door erin te lezen? Bij nader inzien is het een geweldig perspectief. Het draait het om timing: het moment waarop je een bepaald boek ontdekt, is het moment dat je het moet lezen. Als je die gelegenheid hebt gemist, doe het weg, dan is er ruimte voor nieuwe inspiratie.
Ik begon de vraag ‘word ik hier blij van?’ steeds leuker te vinden. Ook andere dingen in mijn
huisraad ging ik vanuit dit perspectief bekijken. Het zorgt ervoor dat ik meer waardeer waar ik blij van word en keuzes maak die beter bij mij en mijn doelen in het leven passen. ‘De ruimte
waarin we wonen is voor de persoon die we nu aan het worden zijn, niet voor de persoon die we ooit waren.’
Lenteschoonmaak!
En tussen alle praktische tips door (ze legt bijvoorbeeld uitvoerig uit hoe je moet opvouwen) plaatst ze rake opmerkingen over jezelf veranderen, onthechten, respect hebben voor je huis, huisgenoten en inboedel. Het boek is grappig, leest als een trein en het gaf mij echt de energie om mijn huis en mijn leven aan te pakken. Goede inspiratie dus voor de komende lenteschoonmaak!